Wspólne zdjęcie klasy 8b

Projekt „Lekcja wychowawcza” - klasy 4-8

Od 10 do 16 kwietnia w klasach 4-8 Samorząd Uczniowski po raz pierwszy wprowadzał w życie wyjątkowy projekt. Uczniowie należący do Rady Samorządu Uczniowskiego (Anna Dziura, Milena Kadela, Amelia Kula, Maja Fliśnik, Krzysztof Kowal, Wojciech Hrynkiewicz-Sudnik) we współpracy z wolontariatem (Anna Kwiatkowska, Lena Piątek, Martyna Tomczykiewicz) poprowadzili cotygodniowe lekcje wychowawcze, zastępując nauczycieli. Uczniowie mogli w innym świetle spojrzeć na swoje codzienne postawy w klasie, by wspólnie postanowić poprawę wad, które przecież posiada każdy człowiek i nad którymi powinien pracować.

Uczestnicy realizowali polecenie w grupach (każda z nich otrzymała 10 punktów, a za niekulturalne zachowanie mogła je tracić – najgrzeczniejsi otrzymali oczywiście stosowną nagrodę). Zadanie składało się z dwóch zasadniczych części. Należało wypisać po jednej stronie kartki dobre strony klasy, to, co jest zaletą danej wspólnoty. Po drugiej stronie uczniowie określali problemy i wady, z którymi powinni się zmierzyć. Po kilkunastu minutach prowadzący pomagali uczestnikom przedyskutować część poruszonych trudności. Następnie liderzy grup sklejali pojedyncze kartki, które wspólnie tworzyły większy spis. Później każdy uczestnik podpisywał się pod całym kontraktem – zobowiązywał się, że spróbuje nieustannie się doskonalić, zwłaszcza jeśli chodzi o problemy wymienione przez kolegów i koleżanki.

Znaczna większość uczniów przyjęła zadanie z entuzjazmem – miejmy nadzieję, że projekt zaowocuje w przyszłości, a tymczasem „umowy” zawisną w klasach, by przypominać uczestnikom o podjętych zobowiązaniach.

Wojciech Hrynkiewicz-Sudnik