
Szkoła Myślenia Pozytywnego – Luty
W tym miesiącu zajmowaliśmy się dwoma tematami: bezpieczeństwem finansowym i zarządzaniem sobą w czasie. W klasie 2a i 2b dzieci uczestniczyły w warsztatach, podczas których poprzez zabawę miały okazję do nabywania wiedzy jak zarządzać finansami? Jaki wpływ na budżet domowy mają zakupy w różnych sklepach? Jak przygotować się do zakupów, by optymalnie wykorzystać budżet? W prostej i angażującej zabawie dzieci uczyły się porównywać ceny i podejmować racjonalne decyzje zakupowe. Zajęcia miały na celu uświadomienie najmłodszym jak poczucie bezpieczeństwa finansowego może się też przekładać na zdrowie psychiczne, a sposób wydatkowania swoich środków finansowych mają wpływ na różne samopoczucie emocjonalne.
Dzieci były zachwycone, ponieważ zajęcia okazały się wspaniałą zabawą😊.
W klasie Ib zrealizowano warsztaty dotyczące planowania swojego czasu, ze szczególnym uwzględnieniem konstruktywnych i niekonstruktywnych sposobów wykorzystania wolnego czasu. Dzieci na odrysowanej dłoni przedstawiały swoje aktywności podejmowane w ciągu dnia oraz zaznaczały ilość czasu przeznaczanego na nie. Nazywały emocje i uczucia, które pojawiają się przy poszczególnych rodzajach aktywności. Chętnie wypowiadały się na temat tego co lubią robić, a czego nie. Na jakiego rodzaju czynności chciałyby poświęcić więcej czasu, a co chciałyby zmienić.
W klasie 5b rozmawialiśmy na temat tego, w jaki sposób zarządzanie czasem wpływa na samopoczucie oraz satysfakcję z życia? Jak pomaga ludziom czuć się lepiej? Jak wspiera ich w planowaniu dnia, biorąc pod uwagę swoje wartości i przekonania, dając im poczucie samorealizacji? W jaki sposób rozwinięcie umiejętności zarządzania czasem może się także przekładać na obniżenie poziomu lęków i stresów?
W tym celu uczniowie wykonywali „koło mojego czasu”, gdzie wypisywali wszystkie rzeczy, jakie wykonują w ciągu przeciętnego tygodnia (uwzględniając sprawy szkolne, zainteresowania/hobby, sprawy domowe). Następnie zastanawiali się, ile czasu poświęcają na daną czynność, które lubią, których nie lubią, a które im nie przeszkadzają. Ćwiczenie to miało na celu skłonić ich do refleksji nad tym, co im się podoba, a co chcieliby zmienić, żeby mieć dobre samopoczucie. Następnie omówiliśmy techniki planowania, aby ułatwić sobie naukę.
Z doświadczeń Instytutu Edukacji Pozytywnej wynika, że dzieci i młodzież mają problemy z radzeniem sobie ze stresem szkolnym również w kontekście zarządzania sobą w czasie, dlatego też efektywne uczenie się powinno być rozpoczynane od umiejętności planowania i wyznaczania celów.
Mamy nadzieję, że konkretne wskazówki będą przydatne uczniom nie tylko do efektywnej nauki, ale również przyczynią się do zmniejszenia lęków i stresów związanych z nauką i szkołą😊.